Hoe worden de trams in Bommeldam bestuurd? Daarover leggen we u van alles uit in dit artikel.

Vragen? Stuur ze in een DM op Instagram of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.!

 

DCC centrale voor de trambaan:

Er is een breed scala aan goede DCC centrales, uiteenlopend in prijs en daarbij ook uiteenlopende mogelijkheden. Toen Bommeldam 'begon' medio 2000, was er nog niet héél veel keuze aan centrales. Destijds heb ik daarom gekozen voor een Uhlenbrock Intellibox. Een robuste multi-protocol centrale met voor mij voldoende opties en mogelijkheden.

Daarbij was ook het DCC digitale nog volledig nieuw voor mij, maar niet alleen voor mij. De focus van DCC digitaal lag bij trein besturing (en eigenlijk nog steeds wel) maar anno 2024 zijn er véél DCC digitale trambanen, zijn vele trammodellen af fabriek voorzien van DCC aansluiting (Stekker) en diverse functies. Soms af-fabriek compleet uitgerust met licht en geluid.

Menig testbaan heb ik intussen met de Intellibox gestuurd en dat heeft eigenlijk altijd prima gewerkt. Toch is Bommeldam anno 2024 wel toe aan iets anders en dan moet je dus wederom gaan kijken wat er nu eigenlijk allemaal op de markt is.

En dat aanbod is nu iets groter als toen met nog véél méér uiteenlopende mogelijkheden en daarbij behorende prijzen. Er is naar van alles gekeken, een nieuwe Intellibox? Een ESU ECOS of toch een Z21, of misschien een DR5000? 

Mijn voorkeur ging toch wel uit naar een DR5000, door de prijs en het gebruikersgemak. Maar helaas, DigiKeijs ging failliet dus die optie verviel. Toch blijft het een interessante optie. Om die reden ligt de focus nu op de YaMoRc centrale. Dat liet nog even op zich wachten, en het had ook geen haast, hoewel..

In Augustus 2024 kwam de eerste lichting YaMoRc YD7010 Command Stations uit en dus staat de YD7010 hier inmiddels klaar voor de besturing van de Bommeldamsche Trambaan...

Hoewel de inmiddels c.a. 20 jaar oude Uhlenbrock Intellibox nog steeds prima werkt via computer sturing, heeft deze wel de kenmerkende Intellibox kuren. Spontaan resetten, draaiknoppen die amper nog reageren, het beeldscherm dat af en toe knippert, druktoetsen die slechter werken.. 

Het plan is dan ook om mijn Intellibox op te laten knappen bij Uhlenbrock zodat deze weer goed werkt. Maar dan.. Dan zou ik voorlopig zonder DCC sturing zitten! 

Natuurlijk kan Bommeldam best even zonder de Intellibox. Als Bommeldam even stil ligt, is dat geen probleem; dat ligt het wel vaker.. Maar toch. Los van de bouw aan Bommeldam en het kunnen rijden, is er ook het bouwen, testen en programmeren. Ook dat valt stil als de Intellibox voorlopig even weg zou vallen. Of toch niet?

 

Tijdens de zoektocht naar een nieuwe DCC centrale kwam ook DCC-EX voorbij. Iets wat ik tot nu toe nog niet kende, maar wat absoluut mijn aandacht trok. De DCC-EX centrale is immers gebaseerd op een Arduïno en daarmee zeer betaalbaar. Daar komt nog eens bij dat ik al eerder ervaringen heb opgedaan met Arduino en dat bevalt prima.

Inmiddels zijn er in Bommeldam maar liefst 2 'basis' DCC-EX centrales. Waarom 2? Heel simpel: Vanwege de prijs, en het doel waarvoor ik ze gebruik..

Hoewel je, als je dat wilt natuurlijk, prima een complete modelbaan kunt sturen met een DCC-EX centrale, blijft daarvoor mijn voorkeur liggen bij de YaMoRC centrale. Puur vanwege het gebruikersgemak en de aanwezige mogelijkheden.

Overigens is de huidige verwachting dat de Bommeldamsche Trambaan bestuurd zal worden door de Yamorc centrale, met een Raspberry Pi als 'computer'.

 

Los van de 'Bommeldam' trambaan heb ik nog 2 plekken waar ik digitaal sturing kan gebruiken;

 

Programmeerhoek:

In mijn test en programmeer hoek; hier doe ik al het programmeren, uitlezen en dus testen op een mini testovaal (120 x 60 cm). Nu heeft Bommeldam sinds begin 2023 de beschikking over een ESU Lokprogrammer EN een Zimo MXULFA, maar daarmee kun je eigenlijk alleen de eigen merken decoders goed programmeren. En software updates van decoders doen, gaat ook het beste via de eigen programmers.

Nadat ik ervaring begon op te doen met de  DCC-EX Centrale, ontdekte ik dat deze Centrale niet alleen prima mijn testbaantje kan besturen (2 trams tegelijk), maar ook zéér goed werkt voor het uitlezen en programmeren van ALLE gangbare DCC decoders!

Om die reden is de keuze gemaakt om de 'programmeer hoek' uit te rusten met een DCC-EX centrale voor de testmodule met een programmeerspoor. Los daarvan zijn de ESU Lokprogrammer en Zimo MXULFA aanwezig voor het finetunen van decoders van deze merken, alsmede het uitvoeren van software updates aan deze decoders.

 

'Werkplaats'  (bureau):

De 'Bommeldamsche Wagenwerkplaats' beter gezegd 'mijn bureau' is de plek waar ik trams bouw, ombouw, onderhoud pleeg, etc. Ook hier kan het dus wenselijk zijn om de beschikking te hebben over DCC sturing en mogelijkheid om te kunnen programmeren.

Of het nu is om de basis instelling te doen van een DCC decoder na inbouw (testen), een compleet nieuwbouw project of voor het instellen van de decoder na inbouw van functies, de beschikking hebben over de mogelijkheid dit te doen zonder te hoeven verhuizen naar een andere plek, of zonder die plek te hoeven aanpassen om dit te kunnen doen, is wenselijk en prettig.

Om die reden en vanwege de betaalbaarheid is ervoor gekozen om ook deze plek uit te rusten met een DCC-EX centrale, welke via de USB is gekoppeld aan mijn PC. Zo kan ik, zonder van plek te veranderen, een functie testen, een eventuele fout corrigeren en snel weer door kunnen.

 

Wat te doen met de Intellibox?

Als te zijner tijd de nieuwe YaMoRC centrale uit is, dan zal die dus de trambaan gaan besturen. Wat er dan met de intellibox gaat gebeuren, is nog niet bekend. Wellicht gaat die ooit in de verkoop, of blijft die als back-up, of wellicht voor een nieuw project.

De DCC-EX centrales zullen wellicht in de toekomst op proef verder worden uitgebreid, daar gaat nog mee getest en geëxperimenteerd worden. Dat is wel het leuke met Arduïno, je kunt ontwikkelen wat je maar wilt!

 

Tot slot.. (voor nu)

Bommeldam is nog in ontwikkeling. Door privé omstandigheden is dat héél traag gegaan de afgelopen jaren, maar de hoop is nu toch wel echt dat er een vaste trambaan gaat komen waar de vloot aan trams in Bommeldam op kan gaan rijden. En dan natuurlijk, als het even kan, alle trams! Misschien niet tegelijk, maar wellicht wel een groot deel.

 

Omdat Bommeldam nog in ontwikkeling is, zal o.a. deze pagina te zijner tijd nog worden bijgewerkt en aangepast.