In dit bouwverslag (of is het toch een ombouwverslag) ga ik laten zien hoe ik een werkwagen ga 'upgraden'.
Het is een vergelijkbare upgrade als mijn eigen 5221, maar nu voor iemand anders. (Werk-motorwagen 5221 is in eigen huis in 2018 omgebouwd waarbij de motorwagen is voorzien van een werkend achterlicht, en een set werkende zwaailichten.)
Om te kunnen kijken wat we met de huidige situatie kunnen, om de werkwagen aan te passen, gaan we deze uit elkaar halen, om deze daarna stap voor stap weer op te bouwen, inclusief aanpassingen. Het doel: Deze werkwagen weer laten rijden op de hobbybeurs in Assen, op de trambaan van de Haagse Module Groep.
---
Edit 13 april 2019: De missie om de tram rijdende te hebben op de beurs in Assen is mislukt! Om één of andere reden zit er een storing in de ombouw. Om dit correct op te lossen is de modeltram even ter zijde gezet om daarna alle stappen opnieuw te doorlopen en te controleren waar het mis is gegaan. Ook word een reserve decoder bij de hand gehouden, voor mocht daar het probleem blijken te liggen. Op zo kort mogelijke termijn word de ombouw verder afgewerkt in dit verslag, dat is namelijk blijven liggen door drukte.
---
Onlangs kreeg ik het verzoek of ik een werkwagen wilde gaan ombouwen. Dit, omdat mijn eigen werkwagen, de 5221, al diverse keren op de baan van de Haagse Module Groep heeft gereden en dit een zelfde werkwagen is. Dat leek me een leuke klus dus dat gaan we doen. Omdat ik van de 5221 destijds géén ombouw verslag had gemaakt, wil ik dat hier nu wèl doen.
Om te beginnen een overzicht wat het doel is en hoe we te werk gaan:
Doel:
- Het plaatsen van een werkend sluitsein op beide koppen, mee-wisselend met de rij-richting.
- Het plaatsen van een set zwaailichten op het dak van de werk-motorwagen.
Hierbij moet er gekeken worden, of er met de huidige decoder genoeg aansluitingen zijn om de zwaailichten te laten werken. De sluitlichten worden gekoppeld aan de frontseinen, dat is de makkelijkste oplossing.
Hoe gaan we aan het werk:
- Demontage: We moeten de wagen uit elkaar halen, zo ver als noodzakelijk is om de werkwagen aan te passen.
- Inventariseren wat we precies nodig hebben voor de upgrade en of dit voorhanden is.
- Onderhoud en reparatie; Nu we de motorwagen toch groot en deels uit elkaar hebben, is het handig om defecten meteen te herstellen, en onderhoud te plegen aan het hart: De motor. In dit geval komt dat neer op het reinigen van de wielen en tandwielen, het opnieuw smeren van de tandwielen en zorgen dat de motor nog jaren als een zonnetje mag lopen.
- Opbouwen van de werkwagen: Het opnieuw in elkaar zetten stap voor stap, maar nu inclusief de upgrades.
- Testen: natuurlijk éérst testen, programmeren en controleren voordat de tram word afgeleverd.
- Afleveren; Als alles goed gaat en de tram is gereed, dan zal deze rijden op de modelbaan van de Haagse Module Groep, naar verwachting op de hobby beurs in Assen, op 1, 2 en 3 maart 2019.
De werk-motorwagen is nu voorzien van een decoder van ESU en rijd op zich mooi op de baan van de HMG (Analoog 2-rail) maar het kan beter. Er zijn best verschillen tussen het rijden van deze werkwagen en de 5221. Om die reden ook, doe ik een onderhoudsbeurt voor de aandrijving. Na de vele kilometers die deze werkwagen al heeft gereden, is dat geen overbodige luxe!
De werkwagen vóór de verbouwing.
Op de volgende pagina gaan we beginnen met het avontuur..