2. Inventariseren.
Goed; het inventariseren. We hebben de tram nu vrijwel helemaal gedemonteerd om dat we bij specifieke plekken moeten zijn, waar we anders niet bij komen. Het LIJKT misschien overbodig, maar dat is het dus niet.
Wat hebben we nodig om enerzijds op beide koppen een werkend sluitsein te maken, en anderzijds een set zwaailichten op het wagen-dak?
Eerst de koplampen en sluitseinen bekijken:
Nu heeft deze motorwagen een printplaat met daarop een LED koplamp. Nu zullen sommigen onder u zeggen: Mooi, daar kan die toch direct bij op? Of, vervang de koplamp LED door een 2 kleuren LED wit/rood of geel/rood? Helaas, dat gaat dus niet. Waarom niet? Los van het feit dat de printplaat van deze tram niet geschikt is voor een duo-LED of een extra LED, komt het licht dan op de verkeerde plek.
De koplamp zit namelijk c.a. 5 milimeter schuin naar boven en dus te ver weg van de sluitlicht lens. Het zou betekenen dat de koplamp zou wisselen tussen koplamp (geel/wit licht) en sluitlicht (rood). Dat gebeurde vroeger bij sommige trams ook wel, maar niet bij dit type tram.
Omdat er géén mogelijkheid is om een LED vlak achter de sluitlicht lens te plaatsen, vanaf de printplaat, zullen we een andere weg moeten bewandelen. In dit geval gaan we twee LED's formaat 0402 rood, verwerken direct tegen de lens van het sluitlicht. We gaan de LED hier dus op de lens lijmen en de koperlack draden werken we weg door de wagenkap, naar het dak. Vanaf daar werken we een draad, inclusief weerstand, naar de printplaat, VIA de decoder. Tussen de decoderstekker en de decoder moeten we een verloop stekker maken, waar de zwaailichten en sluitseinen worden gekoppeld aan de bestaande decoder bedradingen.
Het nadeel van deze methode is wel, dat als de decoder ooit word verwijderd, de sluitseinen in principe niet meer zullen werken, net als de zwaailichten. Met de decoder erin zullen de zwaailichten en sluitseinen zowel digitaal als analoog gewoon werken. Gaat de decoder ooit kapot? Dan moet die vervangen worden door een gelijkwaardige decoder en moet de verloopstekker worden overgezet. Maar goed, nu dwaal ik langzaam aan af..
- Voor de sluitseinen hebben we dus 2 x LED 0402 rood met koperlack draad nodig, plus twee weerstanden van minimaal 470 Ohm.
- Verder hebben we wat draad nodig. Dat kan natuurlijk in verschillende kleuren, gelijk per draad van de decoder om het overzichtelijk te houden, het kan ook zwart, of welke kleur je maar wilt.
- Daarnaast hebben we iets van een stekkertje nodig waar de draadjes aan gesoldeerd kunnen worden, om een verloop stekker te maken. Het is immers niet handig als de decoder EN aan de print in de bodem vast zit, EN aan de wagen-kap, waar de LED's in en op komen.
- Om de LED aan de lens te bevestigen hebben we een hechtmiddel nodig. Secondenlijm is een goede optie, wellicht dat Kristal Clear ook werkt.
- Om de LED aan de binnenzijde van de tram te maskeren (tegen lichtlekkage) is matt-zwarte verf aan te bevelen. Deze lichtlekkage krijg je absoluut, dat bleek bij de 5221, toen ik die had omgebouwd, zonder maskeren.
- Tot slot is wat kleine krimpkous handig, voor het isoleren van open contactjes.
Volgens mij hebben we het dan wel, wat betreft de materialen voor de sluitseinen.
Dan voor de zwaailichten:
- 2 oranje LED's, helder of niet, dat is eigenlijk naar wens, wat je zelf het mooiste vind. Ik heb nog diverse oranje LED's liggen, die ik hiervoor kan gaan gebruiken.
- Ook hier hebben we per LED een weerstand nodig van minimaal 470 Ohm.
- Ook hier hebben we natuurlijk wat draad nodig. decoderdraad weliswaar, géén koperlack draad.
- Wat dunne stukjes krimpkous
- een stekkertje hadden we al bij de LED's voor de sluitseinen staan dus die hebben we niet extra nodig, tenzij je daar zelf voor kiest.
- Ook hier een paar druppeltjes lijm.
- Een handboor met een boortje van c.a. 1 mm (voor de contact-pinnen van de LED) of groter, als je beide pinnen door 1 gat wilt laten steken. Dat laatste maakt het vastzetten van de LED niet makkelijker.
Tot slot wat gereedschappen:
- Een goed soldeerstation met SMD punt. Wenselijk voor het solderen aan de kleine stekkertjes.
- zoals genoemd een handboortje met een 1 mm boor
- een zij-kniptang
- Een pincet
- Een paar kleine schroevendraaiers (zoals was te zien bij het demonteren, straks nodig voor het monteren.
- Soldeertin.
De inventarisatie is gereed, voor wat betreft de upgrade. Wel heb ik tijdens het demontage proces enkele zaken gezien die we meteen oppakken:
- Onderhoudsbeurt aandrijving; assen en wielen schoonmaken, tandwielen schoonmaken en smeren zodat de aandrijving weer super loopt.
- Sleepstuk beugel; Het sleepstuk zit aan 1 zijde los, nog even en het sleepstuk breekt in zijn geheel af!
- 1 koplamp LED lijkt 'opgebrand' te zijn. zowel digitaal als analoog lijkt de LED weinig puf meer te hebben. Meten is weten, dus we gaan het nakijken en indien nodig vervangen.
We gaan verder met het onderhoud van de tram (12 februari 2019)
3. Onderhoud.
Zoals eerder gezegd heeft de tram wat onderhoud nodig. Omdat de tram toch uit elkaar moest, was dat meteen gemakkelijk om te doen. Wel kwamen er ook enkele reparatie puntjes naar voren, welke na het 'gewone' onderhoud aangepakt zullen worden.
Deze afbeelding komt bekend voor denk ik? Juist, de onderdelen van de wagenbodem liggen klaar voor de ultrasoon reiniger...
Dus HOP, in de ultrasoon reiniger! Niet droog, maar met een laag kraanwater met enkele druppels afwasmiddel. Dat doet vaak al genoeg. Natuurlijk willen de kunststof onderdelen eerst nog gaan drijven...
Kijk, ziet dit er niet véél beter uit? Vet en vuil uit het verleden zijn weg. Helaas zijn de bruine plekken van het onderstel raamwerk niet weg (schroeiplekken). Die zullen ook niet meer weg gaan, omdat het is ingebrand in het plastic.
We gaan weer opbouwen! Leg eerst het raam om de bodemplaat heen en richt de nokjes naar de gaatjes (zie oranje pijltjes.) Dan leg je aan beide zijkanten de koperen strips erin voor de stroomafname. Als dat ligt, klik je alles vast door de nokjes in hun gaatjes te drukken.
De assen hebben decentraal geplaatste tandwielen. Ze moeten dus op de juiste manier terug geplaatst worden.
Gelukkig heeft de bodemplaat 2 kuiltjes waar de tandwielen precies boven hangen. Als je daar rekening mee houd, komt het goed.
Zo dus! Let op: De assen hebben op de uiteinden doorlopende pinnen, waarmee ze in de koperen contactstrips passen. In die strips zitten passende gaatjes, waar die pinnen doorheen passen.
Als de assen op hun plek zitten, is het tijd om de tandwielen te voorzien van een druppel smeervet. Niet te veel, dan word het een smeerboel.
Ook de tandwielen in de kast bij de motor moeten een likje vet hebben. Maar, omdat deze kant open tegen de bodemplaat aan ligt, is het verstandig even met een gelijkstroom transformator van 12 volt even de motor te laten draaien zodat het vet tussen de tandwielen in loopt en niet aan de bodem veegt. Vergeet niet het tandwieltje op de kopse kant (zie onderste pijltje).
Hoppa! Aandrijving weer terug op zijn plek!
Dan mag het gewicht weer op zijn plek en die moeten we niet vergeten vast te schroeven aan de bodem. Het houd immers de motor op zijn plek.
Het gewicht zit weer vast, de kleine contactveertjes weer op hun plek. De printplaat is weer even terug in de interieurplaat geschroefd en die zetten we weer even op het onderstel.
Decoder weer even op zijn plek, onderstel op de rails en proefrijden maar! Proefrit was een succes! De aandrijving loopt weer gesmeerd en soepel. Volgende stap: De decoder vervangen door een Lenz decoder (deze decoder heeft niet de gewenste lichteffect sturing die we willen) en verder opbouwen.
Dat was het voor vandaag! Onderhoud gepleegd, de aandrijving loopt weer soepel.
In de volgende update gaan we aan de slag met LED's!